Walking the Twin Tower city - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nick & Anouk - WaarBenJij.nu Walking the Twin Tower city - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nick & Anouk - WaarBenJij.nu

Walking the Twin Tower city

Door: Nick & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Nick & Anouk

29 Juni 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ons jungle avontuur is weer voorbij, althans hier in Maleisië. We kiezen ervoor om de drukte weer op te zoeken, een stad die 24/7 leeft: Kuala Lumpur! De favoriete stad van Riny Pennings ;) ! En ditmaal geen toeristenbus, nee we reizen deze keer  in local-style!

Reizen met lokale bussen heeft sowieso het voordeel dat het vele (veeeeele) malen goedkoper is. Een ritje naar Jerantut kostte ons maar liefst €1,75 de man voor een rit van 1,5 uur. In Jerantut betaalde we ieder, jawel, 4 hele euro's voor een rit van vier uur in een abnormaal luxe (comfortabele!) bus. Maar het bleek nog een voordeel te hebben. Toen we die ochtend op de bus stonden te wachten in Kuala Tahan, stapte vier bekende gezichten de bus uit: onze Nederlandse voetbalvrienden die we op Koh Tao hebben leren kennen. We wisten wel dat zij ook naar de Taman Negara zouden gaan, maar dit was wel heel toevallig!

Anyways, terug naar het reizen in stijl. We hadden ons echt ingesteld op oude rammelende bussen waar de raampjes niet meer dicht kunnen. Dit was ook wel zo naar Jerantut toe, maar die bus naar Kuala Lumpur! In zo'n ruime busstoel hebben we nog nooit gezeten! Al met al kwamen we eind van de middag aan in Kuala Lumpur. Hier pakte we de monorail naar 'The Golden Triangle'. Heerlijk zo'n monorail: een beetje zoals skytrain van Bangkok; snel, goedkoop en gemakkelijk!

Vrij snel vonden we een guesthouse en gooide onze tassen in ons kamertje, klein maar fijn. 's Avonds heerlijke saté met rijst gegeten in de straat achter ons guesthouse. Deze straat stond bijna helemaal vol met plastic stoeltjes en tafeltjes die bij de vele 'restaurantjes'' en kraampjes horen. Echt Aziatisch, hier houden we van! Liever georganiseerde chaos dan die straat verderop gevuld met westerse restaurants waar je minstens drie keer zoveel betaald!

Vanuit onze locatie hadden we de eerste kennismaking met de bekende Petronas Twin Towers. Vooral wanneer het donker wordt zijn deze torens niet te missen! Kuala Lumpur is sowieso al een energieke stad, maar de overweldigende verlichtte torens in combinaties met de andere vele hoge lichtgevende gebouwen geven een gigantische energieboost. We konden het niet laten, die torens trokken ons als het ware hun richting op, dus begonnen we te lopen...

Een flinke wandeling met de verkeerde slippers aan, maar het was het helemaal waard! Ten eerste leerde we meteen KL kennen en kwamen we langs mooie plekken, en ten tweede was het eenmaal aangekomen bij de torens magisch! De torens zijn enorm indrukwekkend qua hoogte, qua ontwerp en qua verlichting 's avonds. Verder was er nog een mooi park aan de voet van de Twin Towers waar in het water een prachtige watershow te aanschouwen was. Indrukwekkend! Moe maar voldaan kropen we laat in bedje, KL is geweldig!

De volgende dag een beetje uitgeslapen en een wandelroute uitgestippeld naar Little India en Chinatown. Ook vandaag weer langs mooie plekken gekomen en genoeg mooie plaatjes kunnen schieten. Geëindigd op een nightmarket in Chinatown waar alles aan namaak werd verkocht, behalve gekopieerde Lonely Planets. Want ja dát mag dan weer niet in Maleisië, zucht. Hopen dat we een (betaalbare) LP over Indonesië kunnen vinden in Jakarta straks.

De volgende dag ging de wekker al vroeg. We hadden gelezen dat je vroeg bij de torens moest zijn als je naar boven wou. Tussen de Twin Towers hangt een brug op ruim 100 meter hoogte. Volgens onze reisgids mochten er 1640 mensen per dag gratis van het uitzicht genieten. Er vroeg bij zijn dus! Echter bleek dat er in twee jaar tijd een hoop kan gebeuren. Onze gids is uit 2010, toen het inderdaad nog gratis was. Daarna hebben ze niet gedacht van: goh we kunnen die toeristen wel wát geld laten betalen. Nee joh ben je gek, we vragen gewoon gelijk 20 euro per persoon, die gekken betalen wel! Nou... deze gekken niet want dat is wel heel erg zonde vanwege A: ons budget, B: het is niet het hoogste uitkijkpunt, C: het uitzicht is niet optimaal door wolken/smog en het feit dat ze hier alles volbouwen. Laat maar, wij gaan wel weer lekker lopen!

Geen zorgen, dat gat in ons 'dagprogramma' was zo weer opgevuld. We zijn een behoorlijk eind naar de andere kant van de stad gelopen om lekker in het park te kunnen vertoeven. Na een welverdiend ijsje liepen we een rondje om het meer om uiteindelijk op het water te eindigen. We huurde een soort waterfiets en zette onze toch al sportieve dag zodoende goed voort. En weet je wat? Vanaf het water hadden we geweldig zicht op de skyline van KL. Mag je raden wie er nu de mooiste foto's heeft (en voor 1,5 euro ipv 40)!

We houden van KL, maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Morgen reizen we door naar Melaka. Ach, we komen hier nog wel terug hoor, we hebben namelijk voor 4 juli een vlucht geboekt van KL naar Jakarta!

• 29 Juni 2012 - 18:20

Charlotte:

Hallo, allereerst gefeliciteerd met de verjaardag van jullie zus Vera! Wat een verhalen van jullie! Het vorige verhaal vond ik fantastisch: ik zie jullie daar al als Tarzan en Jane lopen en sluipen: oeeeee.
    Maar net als je ouders Nick, heb ik ook wel zoiets van: maar goed dat jullie dit naderhand schrijven. Ik zie dan al gelijk van die enge films voor mij waarin mensen totaal verdwaald en verdwaast door een enorme jungle dwalen. Ik kan mij wel voorstellen dat dit ook weer een fantastische ervaring is geweest. Maar goed dat jullie dit samen beleven, want vertellen gaat natuurlijk wel, maar samen ook het gevoel kunnen delen is essentieel lijkt mij.
    Goed lieverds, veel plezier verder, pas goed op elkaar en een goede vlucht de 4de!
    Doei, de groetjes van hier:-)

• 29 Juni 2012 - 19:06

Rien En Anja:

Hoi Nick en Anouk, van de wonderen der natuur,naar de drukke favoriete stad van je vader Nick, Kuala Lumpur. Jullie zijn straks zeer getrainde wandelaars.En inderdaad de foto's van die torens en gebouwen die je ons toestuurde waren indrukwekkend. Nee jullie laten je niet gek maken en zijn op tijd zuinig. Misschien dat het jullie nog lukt om foto's bij het reisverslag te plaatsen. Veel plezier goede reis, nog één land te gaan. Groetjes xxx Rien Anja en Kris

• 29 Juni 2012 - 21:19

Hilda En Gijs:

Lieverds, jullie houden jezelf goed in balans, avontuur afwisselen met rust, de drukte van de stad en dan de stilte van de jungle of het genot van paradijselijke stranden. Het is een plezier te lezen hoe intens jullie deze reis beleven, elke dag opnieuw. Dit avontuur is echt aan jullie besteed! Liefs van ons.